- Opowiadanie: grzejozefowski - Kraje cmentarza

Kraje cmentarza

Dyżurni:

brak

Oceny

Kraje cmentarza

Spójrz tylko: widzisz kraje cmentarza?

Małe i duże czarne mogiły

I czarne ciała, co w ziemię wbiły

Dłonie kochliwe twórcy-grabarza

 

Widzisz? To cmentarz setek idei

Grabarz-artysta je tu zakopał,

Powtarzał: „Wszystkie jednako kocham,

Jednak niektóre skończyły w celi”

 

Popatrz: tam cela, w której skonały

Trzymano je tam, bo żyły lepsze,

Te, co bez szans zarżnięto jak wieprze,

Gdy nie najgorsze w celi zostały

 

Przyjrzyj się: grabarz wciąż rodzi nowe

Wznieca pomysły w chwili geniuszu,

Pytając przy tym: „Ach, Morfeuszu,

Czemu marami mącisz mi głowę?”

 

Dostrzeż: co grabarz zamierza czynić

Nie chce swych dzieci wszystkich porzucić,

Niektóre w popiół musi obrócić,

Nie chce tak wszystkich. Nie chce się winić

Koniec

Komentarze

Intrygujące i takie zaduszkowe.

delulu managment

@Ambush

Pięknie dziękuję,

Muszę przyznać, że zawsze lubiłem tematykę okołoromantyczną. Ze to fakt, że napisałem ten wiersz pod koniec października, jest już czystym przypadkiem, lub działaniem mojej podświadomości.

Hmmm. Obawiam się, że za mało zrozumiałam. To znaczy, tekst nie chce mi się skleić w sensowną całość. Cmentarz pomysłów wydaje mi się interesującą koncepcją. Ale jeśli trafiają tam wszystkie, to coś jest na tak. A niektóre powinny, bo nie każdy pomysł wart jest realizacji.

Babska logika rządzi!

@Finkla

Nie wszystkie pomysły trafiają od razu na cmentarz. Te, po których od razu wiadomo, że nie mają racji bytu, są „zarzynane”. Te, które są warte realizacji, zostają natychmiast wcielone w życie, a pozostałe trafiają do „celi”. Cela jest tu czymś w rodzaju „poczekalni” dla pomysłów, przy czym podmiot liryczny opisuje, że pomysły zamknięte w celi zwykle nie mają szans, by doczekać swojej realizacji. W efekcie tego umierają w celi i są chowane na cmentarzu.

Wiersz skupia się właśnie na dylemacie grabarza, zmuszonego do wybierania, który pomysł należy zrealizować, a któremu pozwolić umrzeć.

Strasznie ciekawy pomysł, że artysta to także grabarz. Bardzo mi się podoba! Szczególnie ładna jest zwrotka czwarta, też na plus są moim zdaniem te zwroty, które tak jakby prowadzą czytelnika w stylu "popatrz", "widzisz?". Tylko trochę łamie mi się rytm czytania na wersach "Popatrz: tam cela, w której skonały Trzymano je, bo istniały lepsze" i "Dostrzeż: co grabarz zamierza czynić Nie chce dzieci wszystkich porzucić". Rymy są oczywiste, ale jakoś nieszczególnie przeszkadzało mi to w czytaniu, pewnie dlatego, że spodobał mi się pomysł. Co najwyżej "idei" i "celi" kompletnie mi nie pasuje. Też "nienajgorsze" powinno być zapisane razem.

@DyingPoet

Od razu dziękuję za miłe słowa.

Przejrzałem wersy, o których mówisz i dostrzegłem tam parę błędów, które mi wcześniej umknęły. Teraz powinno czytać się lepiej. Rym „idei”, „celi” początkowo nie wydawał mi się w żaden sposób nieprzyjemny, ale przeczytałem te strofę na głos i możesz mieć trochę racji. Zaś co do „nienajgorsze”, sprawdziłem w kilku źródłach i „nie” z przymiotnikami pisze się razem tylko wtedy, gdy przymiotnik jest w stopniu równym.

Nie ma za co! Takkk, teraz czyta się znacznie lepiej. Ahhh, wybacz za wprowadzanie w błąd hahah. Też sprawdziłam i rzeczywiście masz rację.

Nowa Fantastyka