Profil pisarza

Książki

Komentarze

Jestem autorem 2 programów do gry w szachy i 6 programów do gry w warcaby:

Kalkulator Szachowy 2na2 (V.1.0 2010, V.1.1 2010/2011)

Turniej poziom 2na2 (V.1.1 2011)

Turniej Warcabowy – warcaby 64 polowe (V.1.0 2013)

Quiz Warcabowy – warcaby 64 polowe (V.1.0 2013)

Turniej Wariantowy Warcabowy – warcaby 64 polowe (V.1.0 2013)

Turniej Warcabowy – warcaby 100 polowe (V.1.0 2013)

Quiz Warcabowy – warcaby 100 polowe (V.1.0 2013)

Turniej Wariantowy Warcabowy – warcaby 100 polowe (V.1.0 2013)

Aktualnie programy prezentowane są na stronie http://www.gryiszachy.hitowy.pl:

Kalkulator Szachowy 2na2 (V.1.1), Turniej poziom 2na2 (V.1.1)

http://www.gryiszachy.hitowy.pl/setup_turniej_poziom_2na2.zip (4.5MB aktualna wersja instalacyjna obu programów z małą instrukcją obsługi, 2010/2011)

Kalkulator Szachowy 2na2 (V.1.1)

http://www.gryiszachy.hitowy.pl/setup_szachy_kalkulator_szachowy_2na2_v1.1.zip (28MB wersja instalacyjna jednego programu z dużą instrukcją obsługi, 2010)

http://www.gryiszachy.hitowy.pl/Instrukcja_Obslugi_Kalkulator_Szachowy_2na2_v1.1.pdf (4.3MB)

(opis najatrakcyjniejszej funkcji [Zestawienie Ruchów] którą różni się wersja V.1.1 (2010/2011) od wersji V.1.0 (2010))

Turniej Warcabowy, Quiz Warcabowy, Turniej Wariantowy Warcabowy – warcaby 64 polowe

http://www.gryiszachy.hitowy.pl/setup_warcaby64.zip (2.91MB)

Turniej Warcabowy, Quiz Warcabowy, Turniej Wariantowy Warcabowy – warcaby 100 polowe

http://www.gryiszachy.hitowy.pl/setup_warcaby100.zip (2.88MB)

Pisaniem programów zajmuję się od 8 roku życia: asembler Z80, ZX81 (pisanie gier i udział w konkursie Klubu Abakus ), ATARI 800XL, asembler 6502 (program do komponowania muzyki prezentowany w 1987r w Krajowej Agencji Wydawniczej), XT, AT286, AT386 (program do projektowania krzyżówek 1993r, po jednym ogłoszeniu otrzymałem zamówienia z całego świata), Pentium; języki asembler 8086, 80286, 80C51, 68HC11, Pascal, C++, Delphi Pascal, C#, oraz inne (JavaScript, HTML, PHP, SQL, CSS)

Program Turniej do gry w szachy realizuje algorytm funkcji decyzyjnych i powstał w wyniku rozegrania ponad 200 partii podczas pisania programu i gra tak jak człowiek, natomiast program Turniej do gry w warcaby realizuje inteligentny algorytm maksymalizacji zysku dla 4, 6 lub 8 warstw.

Pisanie programów do gry w szachy rozpoczynałem od opracowania kalkulatora szachowego dla 4 ruchów, który wykrywa stan partii: wygraną, remis lub porażkę, oraz potrafi zasymulować i ocenić 4 ruchy w przód, przy czym inteligencja algorytmu polega na umiejętności klasyfikacji ruchów na kategorie: ruchy prowadzące do sukcesu, ruchy przybliżające do sukcesu, ruchy prowadzące do remisu, ruchy przybliżające do remisu, ruchy bez porażki, ruchy ze ścieżką ucieczki przed porażką, ruchy z możliwą porażką i ruchy z pewną porażką. Następnie powstał program Turniej do gry w szachy który wykonuje sam ruchy i może grać: aby wygrać, aby wygrać lub zremisować, lub aby koniecznie zremisować, ponadto program posiada 3 sposoby remisowania w końcówce w tym najatrakcyjniejszy: decyduj się na remis dopiero gdy tracisz możliwość zremisowania.

Pisanie programu do gry w warcaby również rozpocząłem od napisania kalkulatora warcabowego dla 4, 6 i 8 ruchów w przód, który inteligentnie klasyfikując ruchy uwzględnia gałęzie 6 i 8 warstwy, do których jest pewne lub niepewne dojście ścieżką bez porażki, i opracowania algorytmu dla automatycznego dobierania liczby obliczanych ruchów w zależności od ilości pionków na planszy, co miało za zadanie optymalizować czas obliczeń i poziom gry, podczas gry na "powolnym" Pentium 1GHz. Program udostępniam w trzech zaawansowanych wersjach: Turniej, Quiz, i Turniej Wariantowy.

Program Turniej umożliwia rozgrywanie partii na czterech poziomach trudności, w których program przewiduje 4, 6 lub 8 ruchów do przodu lub poziomie zmiennym.

Program Quiz umożliwia rozgrywanie partii przy doskonałości ruchów 50% lub 90%, to znaczy że co drugi lub co dziesiąty ruch jest losowany, co ubarwnia grę, a pozostałe ruchy są "doskonałe" zgodnie z ustawionym poziomem trudności na którym przewidywane jest 4, 6 lub 8 ruchów do przodu lub poziomie zmiennym.

Program Turniej Wariantowy umożliwia ćwiczenie gry w warcaby poprzez wznawianie gry od dowolnego punktu już rozegranej partii, prawo wybrania ruchu od którego wznawiana jest partia przysługuje stronie pokonanej, co umożliwia rozegranie 20-50 wariantów partii w ciągu paru godzin.

Nowa Fantastyka